Eilen nähtiin pitkästä aikaa jälleen Essiä ja Hiisiä, kun he pyörähtivät extemporena meidän seurana. Käytiin rentouttavalla lenkillä ja shelttipojatkin saivat seuraa - kumpikin tuttuun tapaan aivan lääpällään Hiisiin. :') Tuolla lenkillä aloin ihan oikeasti miettimään, kuinka paljon Bono on piristynyt sen hammasoperaation jälkeen. Juoksee innokkaana muiden perässä leikeissä, ja muutenkin paljon eloisampi. Syö paljon paremmin ruokaa nykyään jne., ihanaa nähdä että toinen on noin pirteä. Siinä koirat juoksentelivat keskenään, ja kotiin päästyämme ne simahtivat melkein samantien. Vähän aikaa siinä juteltiin ja sitten vieraat jatkoivat matkaansa.
Ja vielä muuttoinfoa! Ahkeraa pakkailua käynnissä koko ajan, kämppä alkaa näyttää jo suht tyhjältä. 24. päivä meistä tulee lopullisesti tamperelaisia. Enää huomisesta viikko siis!
sunnuntai 16. helmikuuta 2014
torstai 30. tammikuuta 2014
Talvikuulumisia ja maisemanvaihdosta!
Joo, meille kuuluu hyvää, sitä samaa mitä ennenkin. Itse meinaan hukkua kiireisiin, mutta oon saanut myös revittyä vapaa-aikaa jopa arkipäivinä koirillekin aika hyvin. Pystytään lenkkeilemään paremmin, kun säät on lauhtuneet eikä oo niin kova pakkanen. Muutaman kerran ollaan päästy pyörähtämään viereisellä järven jäälläkin irtolenkkeilemässä ja treenaamassa.
Ja mitä tarkoitan maisemanvaihdoksella? Eilen käytiin katsomassa uutta kämppää, tilava kolmio Tampereelta suht läheltä kouluani. Aivan törkeen hieno asunto! Ja voin vaan sanoa, että parvekkeelta oli sellaset näkymät, millasiin ei ihan joka paikassa Tampereella törmää. Lisäksi lenkkipolut ja ranta ihan vieressä. Oon aivan täpinöissäni, koska tää myös luonnollisesti tarkoittaa sitä että koirien kanssa päästään harrastamaan paljon helpommin. Ens kuussa roudataan tavaroita sinne, maaliskuussa täysin asetuttu. Päästään myös paremmin miittaamaan muita ja käymään eri koiratapahtumissa. :')
Ja mitä tarkoitan maisemanvaihdoksella? Eilen käytiin katsomassa uutta kämppää, tilava kolmio Tampereelta suht läheltä kouluani. Aivan törkeen hieno asunto! Ja voin vaan sanoa, että parvekkeelta oli sellaset näkymät, millasiin ei ihan joka paikassa Tampereella törmää. Lisäksi lenkkipolut ja ranta ihan vieressä. Oon aivan täpinöissäni, koska tää myös luonnollisesti tarkoittaa sitä että koirien kanssa päästään harrastamaan paljon helpommin. Ens kuussa roudataan tavaroita sinne, maaliskuussa täysin asetuttu. Päästään myös paremmin miittaamaan muita ja käymään eri koiratapahtumissa. :')
perjantai 17. tammikuuta 2014
Bonon hammasoperaatio
Tänään oli klo 12 varattu Bonolle Oivan eläinklinikalta aika. Tarkoituksena oli lyhentää alakulmahampaat, sillä ne painoivat kitalakea tehden siihen pienet reiät. Tää toimenpidehän piti alustavasti suorittaa jo syksyn aikana, mutta venyi tänne asti, koska toi oli yksinkertaisesti niin kallis paukku, vaikkei välttämättä uskoisi. Eikä kyse kuitenkaan ollut mistään vakavasta vaivasta, lähinnä häiritsevästä - ja myöhemmin se olis voinut kehittyä pahemmaksi. Tänään nukuttaessa Bonosta sanottiinkin, että saattaa olla että sillä on suussa jotain tulehduksen alkua. Ei onneksi ollut.
Koko operaatio kesti pari tuntia. Suu puhdistettiin kokonaan ja hampaat lyhennettiin.
"Bonon molemmat alakulmahampaat lyhennettiin asentovirheen vuoksi. Toimenpiteessä hammas lyhennetään ja osa hammasytimestä poistetaan; tämän jälkeen hammas paikataan. Komplikaatiomahdollisuutena on hammasytimen tulehdus. Tämä saattaa näkyä hampaan värjääntymisenä (punertava, violetti), syömisen aristeluna, kuonon hankaamisena tai kuolaamisena. Jos tällaisia oireita ilmenee -> ottakaa yhteyttä. Tulehdusriskin takia suos. jatkuvia, säännöllisiä röntgenkontrolleja rauhoituksessa. Suos. ensimmäistä kontrollia noin puolen vuoden kuluttua. Seuratkaa myös paikkojen pysymistä - jos hampaan pinnalla näkyy kolo -> tulee paikka uusia."
Nyt on tää saatu alta pois ja Bonotsulla on paljon helpompaa tulevaisuudessa, toivon mukaan ruokahalu kasvaa (nirsoilee jonkun verran, tätä epäiltiin yhdeksi syyn aiheuttajaksi, kun arasteli hieman suuta). Muutenkin vaiva on nyt poissa.
Viikonloppu vältetään rasitusta ja ens viikolla voi jo palata normaaleihin päivärytmeihin. Muuten meille kuuluu myös hyvää, Baco kasvaa ja oppii lisää uutta koko ajan jne. :')
Koko operaatio kesti pari tuntia. Suu puhdistettiin kokonaan ja hampaat lyhennettiin.
"Bonon molemmat alakulmahampaat lyhennettiin asentovirheen vuoksi. Toimenpiteessä hammas lyhennetään ja osa hammasytimestä poistetaan; tämän jälkeen hammas paikataan. Komplikaatiomahdollisuutena on hammasytimen tulehdus. Tämä saattaa näkyä hampaan värjääntymisenä (punertava, violetti), syömisen aristeluna, kuonon hankaamisena tai kuolaamisena. Jos tällaisia oireita ilmenee -> ottakaa yhteyttä. Tulehdusriskin takia suos. jatkuvia, säännöllisiä röntgenkontrolleja rauhoituksessa. Suos. ensimmäistä kontrollia noin puolen vuoden kuluttua. Seuratkaa myös paikkojen pysymistä - jos hampaan pinnalla näkyy kolo -> tulee paikka uusia."
Nyt on tää saatu alta pois ja Bonotsulla on paljon helpompaa tulevaisuudessa, toivon mukaan ruokahalu kasvaa (nirsoilee jonkun verran, tätä epäiltiin yhdeksi syyn aiheuttajaksi, kun arasteli hieman suuta). Muutenkin vaiva on nyt poissa.
Viikonloppu vältetään rasitusta ja ens viikolla voi jo palata normaaleihin päivärytmeihin. Muuten meille kuuluu myös hyvää, Baco kasvaa ja oppii lisää uutta koko ajan jne. :')
sunnuntai 5. tammikuuta 2014
2013 pähkinänkuoressa, 2014 tavoitteet ja Baco 1v!
Huhhuh, vuosi 2013 oli ja meni ja nyt uudet tuulet puhaltaa! Lyhyesti, meidän vuosi piti sisällään..
Baco taasen meni ja täytti tänään vuoden! Mun pikkuriivio on jo niin iso. :O <3 Siitä on kasvanut oikein miellyttävä sheltinalku, niin luonteensa kuin ulkoisen olemuksensa puolesta. Nyyh, 1-vuotisrakennekuvaa ei (vielä toistaiseksi) saatu, sillä sään puolesta tätä lomaa ei selvästikään suosittu. Vettä tulee melkein joka päivä.
Ällöstäpallosta on tullut hieno mies :3
- Reissailua ympäri Suomen
- Pyöräily, juoksu, koirauinti
- Mätsärit, koirakavereiden miittailu
- Agilitya, ahkeraa tokoa
- Uudet lajikokeilut (paimennus, rally-toko.. rallysta saatiin myös uusi pysyvä harrastus).
- Möllitoko. Bonon kanssa, liikkeet sujuu niin hienosti ja tää kummitteli mielessä jo viime vuonna, että olis pitänyt toteuttaa. Tänä vuonna mennään eikä meinata, mikäli vaan sopivan matkan päässä järjestetään. Omistajan täytyy kerätä rohkeutensa viimeinkin!
- Agilityn alkeiskurssi, Baco. Muutamia kertoja ollaan päästy hallille ihmettelemään monsterin kanssa joitain helppoja juttuja, ja toi tykkää selvästi. Kunnon kurssille on siis pakko päästä. Mahdollisesti myös Bonon kanssa olis kiva jatkaa, mutta sen päälajiksi ollaan otettu toko.
- Lisää matkustelua, uusia kaupunkeja/paikkakuntia! Kesässä ehkä parasta on matkustelu koirien kanssa.
- Rally-tokossa lisää edistymistä
- Paimennusta kokeilemaan uudemman kerran. Jos mahdollista, pyritään jollekin kunnon "kurssille", että päästäis kunnolla jyvälle lajista. Esmes. viikon mittainen leiri olis mahtava.
- Sekä tietenkin terveenä pysyminen.
Baco taasen meni ja täytti tänään vuoden! Mun pikkuriivio on jo niin iso. :O <3 Siitä on kasvanut oikein miellyttävä sheltinalku, niin luonteensa kuin ulkoisen olemuksensa puolesta. Nyyh, 1-vuotisrakennekuvaa ei (vielä toistaiseksi) saatu, sillä sään puolesta tätä lomaa ei selvästikään suosittu. Vettä tulee melkein joka päivä.
Ällöstäpallosta on tullut hieno mies :3
sunnuntai 22. joulukuuta 2013
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2014~
Hössötykset on saatu vihdoinkin suurimmilta osin päätökseensä, ja nyt voidaan odotella rauhassa Joulun saapumista. En koskaan oo oikein välittänyt tästä jokavuotisesta kiireestä ja hälinästä, enkä osaa stressata tietyistä asioista, miten esimerkiksi jotkut muut. Joulu on mulle nimenomaan aikaa, jolloin rauhoitutaan panikoimatta mistään, ihan kuun alusta loppuun asti.
Koirat on selvästi ottaneet musta vaikutteita, sisällä ollessa nukkuvat ja ottavat lunkisti. Tänään tuotiin kuusikin sisälle, mulla oli pieni epäilys että Baco voisi aloittaa mekkalan, että mikäs toi on olevinaan. Ei välittänyt ollenkaan. Ja onhan tää rääpäleen ensimmäinen joulukin, eikä oo kun enää pari viikkoa, niin se täyttää jo vuoden! Hui.
Mustaa Joulua taidetaan Tampereen suunnilla viettää toistamiseen (vai oliko parin vuoden takainen joulu viimeksi?), kuitenkin ihan tuttua jo. Kyllä se joulufiilikseen selvästi vaikuttaa, mutta ei anneta tuon latistaa tunnelmaa!
Kittilinssi + joulukuvien yritys oli oikein mukava yhdistelmä, not. Jotain hämäriä otoksia.
Meidän jengi toivottaa kaikille mahtavat Joulut ja Uudet Vuodet! Nauttikaa seurasta, ruoasta, rauhasta ja tunnelmasta, niin mekin teemme. :3
Koirat on selvästi ottaneet musta vaikutteita, sisällä ollessa nukkuvat ja ottavat lunkisti. Tänään tuotiin kuusikin sisälle, mulla oli pieni epäilys että Baco voisi aloittaa mekkalan, että mikäs toi on olevinaan. Ei välittänyt ollenkaan. Ja onhan tää rääpäleen ensimmäinen joulukin, eikä oo kun enää pari viikkoa, niin se täyttää jo vuoden! Hui.
Mustaa Joulua taidetaan Tampereen suunnilla viettää toistamiseen (vai oliko parin vuoden takainen joulu viimeksi?), kuitenkin ihan tuttua jo. Kyllä se joulufiilikseen selvästi vaikuttaa, mutta ei anneta tuon latistaa tunnelmaa!
Kittilinssi + joulukuvien yritys oli oikein mukava yhdistelmä, not. Jotain hämäriä otoksia.
Täytyihän se koirillekin hommata omat paketit - tottakai!
Meidän jengi toivottaa kaikille mahtavat Joulut ja Uudet Vuodet! Nauttikaa seurasta, ruoasta, rauhasta ja tunnelmasta, niin mekin teemme. :3
lauantai 7. joulukuuta 2013
It's snowtime!
Edellisestä postauksesta on taas vierähtänyt aikaa. Arkipäivät on edelleen aina ihan täynnä, ja illalla kotiin tullessa tekee mieli vaan rojahtaa nukkumaan, tuntuu ettei kiire ota hellittääkseen. Nää vapaapäivät ja viikonloput kuitenkin käytetään ihan täysillä koiriin keskittymiseen ja treenaamiseen. Siitä puheenollen, vähän päivityskuvia;
Käytiin eilen kuvaamassa kunnon talvimaisemassa, lumi on tullut jäädäkseen ja koirat tykkää selvästi. Rallyt jatkuu Bonon kanssa ja Baco keskittyy lähinnä perustokoiluihin. Edistystä on kummankin kanssa jälleen tapahtunut roimasti. Joululoma häämöttää edessä, koitan keksiä noille kunnolla tekemistä sille ajalle, joten josko silloin tulisi jopa jotain oikeaa asiaakin. :')
Bono 4v 3kk, harjaamaton tässä. © Julia
Baco 11kk! Hieno poika siitäkin on kasvanut <3 © Julia
Pääkuvaa. © Julia
© Julia
Käytiin eilen kuvaamassa kunnon talvimaisemassa, lumi on tullut jäädäkseen ja koirat tykkää selvästi. Rallyt jatkuu Bonon kanssa ja Baco keskittyy lähinnä perustokoiluihin. Edistystä on kummankin kanssa jälleen tapahtunut roimasti. Joululoma häämöttää edessä, koitan keksiä noille kunnolla tekemistä sille ajalle, joten josko silloin tulisi jopa jotain oikeaa asiaakin. :')
torstai 7. marraskuuta 2013
10kk kuulumiset ja muuta
Baco meni ja täytti toissapäivänä 10kk. Jo. Iso poika, kyllä siitä huomaa selviä aikuistumisen merkkejä. Nyt ollaan opittu, että muille koirille voi uhota haukkumalla (=yrittää esittää isompaa mitä onkaan). Vaikkakin heti kun toinen lähestyy, juostaan äkkiä karkuun eikä uskalletakaan enää avata suuta. Säkäkin näyttää tällä hetkellä n. 46cm. :') Bonon mitoissa siis pyöritään. Agikentällä ollaan ravattu edelleen ottamassa jotain pieniä kevyitä juttuja, innolla odottaen sitä kun päästään kunnolla harrastamaan, motivaatiota tuolla trikkipojalla riittää. Ja kaikesta huolimatta, vaikka tuo onkin kasvanut hurjasti niin samanlainen pölhö se on kuin pikkupentunakin.
Bonon kanssa käytiin eilen eläinlääkärissä, syystä että sillä on rähminyt silmät jo vähän aikaa. Perus silmätulehdus saatiin diagnoosiksi, nyt tippoja kehiin vain. Näytää se jo paljon virkeämmältäkin. Rally-toko jatkuu ja sitä rataa. Mitään maatamullistavaa ei ole tämän arjen ohella tapahtunut, harrastellaan ja ollaan vaan. Huomaa että päivätkin on lyhenemässä ihan kunnolla, aina kun koulustakin tulee, on jo ihan pimeetä. (Ei siis viikolla enää pahemmin kuvailla, nyyh).
Niin ja käytiin me alkuviikosta uutta kämppääkin katsomassa, aika varmasti tuonne (Tampereelle) muutetaan ennen joulua, mikäli suunnitelmat sujuu odotetusti. Sen myötä helpottuis koirajututkin mielettömästi, paljon helpompaa kun olis enemmän mahdollisuuksia harrastaa noiden kanssa ja pääsis kätevästi paikasta toiseen, ei tarvitse enää täältä peräkylästä yrittää raahautua jonnekin.
Bonon kanssa käytiin eilen eläinlääkärissä, syystä että sillä on rähminyt silmät jo vähän aikaa. Perus silmätulehdus saatiin diagnoosiksi, nyt tippoja kehiin vain. Näytää se jo paljon virkeämmältäkin. Rally-toko jatkuu ja sitä rataa. Mitään maatamullistavaa ei ole tämän arjen ohella tapahtunut, harrastellaan ja ollaan vaan. Huomaa että päivätkin on lyhenemässä ihan kunnolla, aina kun koulustakin tulee, on jo ihan pimeetä. (Ei siis viikolla enää pahemmin kuvailla, nyyh).
Niin ja käytiin me alkuviikosta uutta kämppääkin katsomassa, aika varmasti tuonne (Tampereelle) muutetaan ennen joulua, mikäli suunnitelmat sujuu odotetusti. Sen myötä helpottuis koirajututkin mielettömästi, paljon helpompaa kun olis enemmän mahdollisuuksia harrastaa noiden kanssa ja pääsis kätevästi paikasta toiseen, ei tarvitse enää täältä peräkylästä yrittää raahautua jonnekin.
Tähän mennessä Bonoa on sanottu isoksi.. hmm? Kääpiö se on.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)