perjantai 14. kesäkuuta 2013

Savossa 10.-14.6

Ajattelin alkaa nyt kirjoittamaan stooria viikon kulusta, kun ollaan vasta myöhään illalla himassa enkä sillon jaksa enää mitään, viikonloppukin menee varmaan lähinnä nukkuessa, koiratkin ihan väsyneitä raskaan reissun jäljiltä. :'D Muutaman tunnin päästä siis lähdetään junalla takaisin kohti Tamperetta, pitkä matka vielä edessä.

Tätä reissua oltiinkin odotettu jo monta kuukautta! Otettiin irtiotto arjesta, vietiin meidän seniorimarsu Nöpö ensin naapurille hoitoon ja sen jälkeen lähdettiin maanantaina aamupäivällä kohti Tampereen rautatieasemaa koirien kera.. Sieltä päämääränä Kuopio, yksi vaihto Pieksämäellä. Odoteltiin junaa jonkin aikaa, ja koirat oli yllättäen taas kun unelmia <3 Bonolle kaupungin hälinät on jo ihan tuttuja, mutta Baco pääsi ekaa kertaa kunnon vilinään ja rautatieasemalle. Odotin, että se aloittais hirveen ulinakonsertin vähintäänkin jossain vaiheessa. Ei mitään. Pieni seurasi rauhallisena yhtään ääntään käyttämättä ympäristöä, olin kyllä tosi tyytyväinen.

Vihdoin juna saapui ja hyppäsimme lemmikkivaunuun, joka tuli lähes täyteen, muttei ollut kuitenkaan ahdistavan täyttä. Meitä vastapäätä istui parikymppinen mies sk. kettarinsa kanssa, saatiin niistä mukavaa junaseuraa ja meni koko matka jutellessa. Muutenkin vaunussa oli superhyvä ilmapiiri, kaikki puhuivat keskenään ja koirat tutustuivat toisiinsa. Tollasta junissa pitäis aina olla! Vaihto sujui myös hyvin, ja jälkimmäisessä junassa ei tarvinnutkaan istua enää kuin se tunti. Saavuimme vihdoin Kuopion rautatieasemalle, ja siitä lähtö taas seuraavaan etappiin, autolla kohti Västinniemeä sukulaisten luo yhdeksi yöksi. Kun pääsimme perille, käytettiin koirat nopeasti tarpeillaan ja hengähdettiin. Eihän siinä tullutkaan matkustamista "kuin" se 5h, kyllä oltiin kaikki poikki sen jälkeen. Loppupäivä menikin rennosti lenkkeillen ja kuvaillen.

Tiistaiaamuna oltiin heti kuuden jälkeen herätty, ei ollut nimittäin mitkään kovin huikeat nukkumismahdollisuudet. Pieni huone yläkerrassa johon mahtuu just ja just kaikki tavarat ja pedit. Siellä sitten meidän ihmisten lisäksi kaksi koiraa, jotka kävelee yöllä päällä ja aamulla herää siihen, kun hönöt hengittää naaman edessä lenkkiä odottaen <3 Päästettiin koirat rellestämään vapaaksi ulos parin tunnin ajaksi. Päivä hurahti taas nopeasti ja iltapäivällä saavuttiin seuraavaan kohteeseen, Tuusniemelle Hojo Hojo -nimiselle majoitusalueelle. Tää on kyllä ihana paikka, onko peräti neljäs kesä kun ollaan täällä peräkkäin. Kuuluu perinteeseen käydä kerran kesässä ja yöpyä muutaman yön, täällä on mahtavat lenkkeily- ja kuvausmaastot, epäilemättä kuuluu parhaisiin mitä tiedän. Ja kun lenkilläkään melkein kukaan ei tule vastaan, Pirkkalakin tuntuu tähän verrattuna joltain suurkaupungilta.

Pojat posettaa meidän mökin edessä.

Keskiviikkona herättiin ekaan aamuun majoitusalueella. Säät suosivat meitä, vaikka vähän pelkäsinkin kun niin huonoa säätä luvattiin. Uitettiin koiria ja myöhemmin päivällä mökkiimme tuli pari kaveria ja tuttuja, joilla on pieniä lapsia. Bacolle hyvää siedätystä lapsiin, kun sillä on lapsipelkoa. Meille kun on tuntunut osuvan kohdalle aina ne huonot kokemukset, oli kiva, kun kerrankin pentukin sai hyviä kokemuksia. Eiköhän tää tästä! Törmättiin myös 10v shelttiin, joka nähtiin viimeksi pari vuotta sitten täällä lenkillä. Oli hauska jälleennäkeminen. :')

Jimi ja Bono

Torstaina kierreltiin Tuusniemen hurrrjan vilkasta keskustaa, ehkä muutama ihminen nähtiin matkan varrella. Alkuillasta nähtiin Tuuliaa, Ediä ja Grimiä. Kaikki koirat tulivat heti hyvin juttuun ja suunnattiin rannalle, jossa päästettiin ne irti. Grim ja Baco innostuivat heti kunnon leikkiin, Bono tietenkin perässä roikkuen. Vähän käy raukkaa sääliksi, kun pennun tultua kaikki ovat kiinnittäneet huomiota siihen, eikä Bono enää kiinnosta. :'D Siellä se haukkui pentujen perässä että hei jumalauta, huomatkaa mutkin. Kolmistaan siinä leikkivät ja Edi pysytteli suosiolla kauempana. Siinä hurahti melkein pari tuntia nopeasti ja koirat oli ihan väsyneitä kun mökkiin päästiin, kiitokset seurasta!

Kaikki miittikuvat ylempänä  © Tuulia

Tänään on vaan satanut, satanut ja satanut. Ja täällä on hullun kylmä. Ollaan silti lenkkeilty jo jonkin verran, ja koirat on saaneet juoksennella vapaana vielä viimeiset hetket täällä. Pian otetaan suunta kohti kotia, vaikka mielellään oltaisiin vietetty useampikin yö täällä. Mahtava reissu kerrassaan <3 Ens kesänä kutsuu sit samanlainen reissu taas.